Terapia aBA

Analiza comportamentală aplicată (ABA – „Applied Behavior Analysis”) folosește metode validate științific, bazate pe principii comportamentale și care și-au dovedit eficacitatea și eficiența în programe educaționale și de tratament ale copiilor cu autism.

Terapia ABA este elementul principal de tratament al comportamentelor problemă pe care le regăsim la persoanele cu autism. În același timp, singurele intervenții ce au demonstrat rezultate măsurabile și care au persistat în timp au avut la bază principiile ABA.

Ce este terapia ABA?

Analiza comportamentală aplicată (ABA) este o terapie bazată pe știința învățării și a comportamentului. Metodele și tehnicile folosite sunt testate și validate științific și ne ajută să înțelegem cum funcționează comportamentul și cum este acesta influențat de mediul în care trăim, precum și felul în care se produce învățarea.

Bebeficiile terapiei ABA

Dezvoltarea abilităților de limbaj și comunicare

Îmbunătățirea atenției, concentrării și memoriei, abilităților sociale și academice

Reducerea comportamentelor problemă

Terapia ABA aplică în situații reale tehnici derivate din principii comportamentale pentru a îmbunătăți comportamente semnificative din punct de vedere social și, în același timp, pentru a diminua probleme comportamentale care afectează învățarea și integrarea socială.

BeneficiiABA

Cum functioneaza terapia comportamentala aplicata?

Recompensarea pozitivă

Atunci când un comportament este urmat de ceva care este apreciat (o recompensă), este mult mai probabil ca persoana respectivă să repete acel comportament în viitor. În timp, acest lucru încurajează schimbarea pozitivă a comportamentului.

Mai întâi, terapeutul identifică un comportament țintă și recompensa. De fiecare data când persoana folosește comportamentul sau abilitatea cu succes, aceasta va primi respectiva recompensă pe care am identificat-o ca fiind  importantă pentru ea – de exemplu lauda, o jucărie sau o carte, ascultarea unui cântec sau urmărirea unui filmuleț etc.

Recompensarea pozitivă încurajează persoana să continue să folosească acea abilitate. În timp, aceasta va conduce la o schimbare de comportament semnificativă.

Antecedent, Comportament, Consecință

Înțelegerea antecedentelor (ceea ce se întâmplă înainte ca un comportament să apară) și consecințelor (ceea ce se întâmplă după un comportament) este o altă parte importantă a oricărui program de terapie comportamentală pentru copii cu autism sau alte tulburări de neurodezvoltare.

Următorii trei pași – A-B-C – ne ajută să predăm și să înțelegem un comportament:

1. Antecedent (A) – reprezintă ceea ce se întâmplă imediat înainte de comportamentul țintă. Poate fi verbal, precum o instrucțiune sau o cerere. De asemenea, poate fi fizic, precum un obiect, un sunet sau altceva din mediul înconjurător. Un antecedent poate veni din mediu, poate veni de la o altă persoană sau poate fi ceva intern (precum un gând sau o senzație).

2. Comportament manifestat (B) – acesta este răspunsul persoanei sau lipsa răspunsului la antecedent. Poate fi o acțiune, un răspuns verbal sau altceva.

3. Consecință (C) – acesta este ceea ce urmează imediat după comportament. Poate include recompensarea pozitivă a comportamentului dezirabil sau nicio reacție cu privire la un răspuns incorect sau nepotrivit.

Analizarea succesiunii A-B-C ne ajută să înțelegem de ce apare un comportament și cum consecințe diferite pot influența probabilitatea apariției acelui comportament în viitor.

color_hands

Ce dovezi sunt că terapia ABA funcționează?

Terapia ABA este considerată ca un tratament bazat pe dovezi științifice. Acest lucru înseamnă că ABA a trecut teste științifice cu privire la utilitatea, calitatea și eficiența sa. Terapia ABA încorporează multe tehnici diferite. Toate aceste tehnici se concentrează pe antecedente (ce se întâmplă înainte ca un comportament să apară) și pe consecințe (ce se întâmplă după comportament).

Multe studii au arătat că intervenția intensivă și pe termen lung care folosește principiile ABA îmbunătățește rezultatele pentru un procent semnificativ dintre copiii cu autism. Un program intensiv și pe termen lung se referă la un program care oferă între 25 și 40 de ore de terapie pe săptămână pe o perioadă de 1-3 ani. Studiile arată îmbunătățiri notabile în funcționarea intelectuală, în dezvoltarea limbajului, a abilităților de autoservire și a celor sociale